viernes, 24 de julio de 2009

Música: Bishop Allen + Me & the Bees

Aquest article ha estat publicat per el diari El 9Nou (premsa d'Osona) el divendres 24 de Juliol de 2009.

Bishop Allen ofereix un gran concert amb totes les entrades venudes

És poc freqüent que un grup com els novaiorquesos Bishop Allen passi per Vic quan només fa tres concerts a la península. Per això es van esgotar tant les 120 entrades anticipades com les 10 a taquilla per un concert que serà recordat com un èxit rotund tant per l’organització com pel públic.

A les nou el públic, puntual, va entrar a la sala omplint-la totalment. Tot i el ple els assistents van poder estar còmodes. L’únic problema va ser la calor provocada per la falta de ventilació.

Els teloners escollits per a l’ocasió van ser les barcelonines Me & the Bees, un emergent grup de folk/pop format per dues noies. Malauradament, una de les noies va patir un accident laboral el mateix matí i va ésser substituïda per un amic que es va aprendre les peces la tarda del concert. L’actuació va ser curta i plena de petits errors resolts amb una simpàtica timidesa que va aconseguir enamorar el públic.




Seguidament els novaiorquesos Bishop Allen es van obrir pas entre el públic per pujar a l’escenari. El directe del grup és conegut com un d’aquells que deixen agulletes de tant somriure, i així el van plasmar a Vic. La formació d’indie pop, integrada per cinc músics que toquen tant les guitarres i la bateria com les maraques i la marimba, va començar el concert amb un grapat de cançons del nou disc “Grrr...” , menys conegut pel públic. La més destacable d’aquest primer tram va ser “Dimmer”, primer single de l’últim treball. Seguidament va començar la millor part, amb peces com “Rain”, “Click Click Click” o la preciosa “Butterfly Nets”, totes del seu anterior i celebrat disc “The Broken String”. Van acabar l’actuació amb una èpica “Flight 180” i un bis que va consistir en una de les primeres cançons que el grup va compondre.




El públic va aplaudir eufòricament totes les peces interpretades i un cop fora del concert va assaltar els músics per comprar merchandising i aconseguir autògrafs.

Esperem que l’èxit del dimarts faci possible realitzar més concerts d’aquestes característiques.


domingo, 19 de julio de 2009

Música: Efímer Club 2009

Si he de ser sincer, he de dir que divendres abans de marxar cap a Mataró dubtava molt sobre si anar-hi i tot plegat.


El fet de tenir a l’amic Ernest Crusats actuant al concurs VicSona amb el seu projecte La Iaia i de no haver-lo vist mai encara en directe, la possibilitat de pluges i la sort d’haver vist ja tots els grups en directe excepte Dent May & his Magnificient Ukelele (el directe del qual els crítics no afavorien gaire... almenys fins ara) em tiraven cap enrere.

Per sort ser optimista i pensar, encertadament, que La Iaia passaria a la final del VicSona d’enguany i per tant també actuaria el dissabte i veure com el sol començava a treure el cap tímidament entre els núvols, va salvar-me la nit.


Només d’entrar al recinte de Can Xalant, que pel que vaig veure venia a ser el centre d’Art i Pensament Contemporani de Mataró, me’n vaig enamorar: situat en un polígon discotequer al costat del mar, és una casa de pagès restaurada amb un pati gran amb basses, palmeres i una estructura de fusta. L’interior està ple d’exposicions d’art contemporani de tota mena.

El fet que l’entrada fos gratuïta va fer que, a part del públic habitual entre aquest tipus d’esdeveniments (cal destacar la presència de “El Garanties”, que només arribar em va informar del desastre que estava passant al FIB en aquells moments) hi hagués molts curiosos, nens, i també gent gran.


Van obrir els catalans El Petit de Cal Eril. El seu concert em va semblar el més fluix dels quatre seus que he vist (potser perquè era just una setmana després del meravellós concert que van oferir els mateixos a la Jazz Cava de Vic, jo n’era coorganitzador).
No van acabar de sonar bé en cap moment (des de problemes amb els crits de les gavines a acoblaments), i el fet que la gent tot just anava arribant mica en mica i el primer que feia era anar a saludar als coneguts en comptes d’escoltar el concert va fer que, malauradament, la música quedés com un simple acompanyament en comptes de ser l’atracció principal.





Només de sortir Dent May & his Magnificient Ukelele a l’escenari, el públic, força numerós tot i la coincidència amb el concert de Joan Miquel Oliver i Manel dins el festival Cruïlla de Cultures, es va aglomerar davant d’aquests.
Les primeres cançons del grup van esdevenir una bona dosi de simpatia i bon rotllo entre els assistents, que es van posar a ballar (les quatre noies del davant, aparentment part de la organització, potser en van fer un gra massa de les coreografies setanteres....).

La sensació que vaig tenir pel fet de ser al costat de la platja amb el grup tocant a cinc centímetres davant meu, el bon rotllo que hi havia entre el variat públic i la simpatia de la música, que sonava totalment anglesa tot i que l’esbojarrat Dent May sigui americà, va ser la d’una festa major, en el millor sentit de la paraula. Tant de bo la festa major de Vic (o qualsevol de les altres) fos com el concert d’ahir. Un ambient totalment envejable, hi havia molta gent que el comparava amb el del Faraday.

Pel que fa a la música: tot i que el debut del grup sona bé al principi però esdevé empalagós a mesura que avança, el concert no va esdevenir carregós en cap moment.
Al contrari, em va passar més aviat ràpid.

Pop amb classe que sona anglès (em va recordar molt a The Beatles) dominat per un ukelele i unes curioses (curioses no vol dir dolentes, en aquest cas al contrari) veus que no van fallar en cap moment. Veure el baixista amb grenyes, barba i vell pectoral al descobert fer coros amb veu de noia t’arrancava el somriure encara que no ho volguessis.

I és clar, la brisa marina elevava els temes com “You Can’t Force a Dance Party” o “Oh, Paris” a una categoria que potser no els pertoca.
Però la qüestió és que dins l’escena de divendres van sonar genials.



Després seu la majoria de gent es va asseure per donar pas al mestre de cerimònies de la nit, el senyor Howe Gelb.
El líder de Giant Sand actua avui diumenge al FIB (juntament amb Dent May & his Magnificient Ukelele entre d’altres, per cert) i per això va ser possible poder gaudir d’una actuació de luxe com la seva en un marc com el de Can Xalant i a més gratuïtament.
Amb un piano de cua i una guitarra elèctrica de jazz va enamorar-nos a tots amb la seva passió continguda a les cordes i la profunditat i presència de la seva veu.

L’actuació que va fer amb els Giant Sand a l’Auditori del Fòrum dins del Primavera Club 2008 no em va acabar de convèncer, però el concert de divendres em va semblar genial.

El seu improvisat repertori, basat en l’americana de tacte raspós, el jazz, i el blues, va moure’s entre els temes propis, les cançons de Giant Sand i referències (a vegades simples riffs i a vegades cançons senceres) a artistes com The Doors o Johnny Cash.

Abans de l’actuació, sempre havia vist Howe Gelb com una persona freda i poc amigable, però quan la seva filla va interrompre l’actuació amb la boca plena de sang per mostrar-li al seu pare que li havia caigut una dent de llet i aquest va quedar completament desconcertat va canviar totalment la meva concepció sobre ell.

Encara es va consolidar més la seva part tendra quan, en l’última peça que va interpretar, la simpàtica “But I did not”, va convidar els seus dos fills petits (la desdentegada i un nen entremaliat) perquè l’ajudessin a cantar.

Sens dubte la millor actuació de la nit. No perquè els altres artistes fossin molt més dolents sinó perquè, per mi, Howe Gelb ja juga a una altra lliga. Per mi Howe Gelb és un dels talents amagats a la lliga de grans artistes com Nick Cave, Tom Waits o Leonard Cohen. I que així segueixi i el pugui tornar a gaudir en un espai com el de divendres, si us plau.





Just quan anaven a començar els Nueva Vulcano els meus pares em van dir que, com que a aquests últims ja els he vist una cinquena de cops (tot i que mai en tindré prou perquè m’encanten), tocava tornar cap a casa.
Com que ja els havia vist fa poc a la sala Bikini de Barcelona (amb els (lo:muêso) en l’aniversari de Bad Music) i sé que en aquests concerts previs a la sortida del nou treball el que fan és rodar tots els temes nous i a mi el que m’agrada és deixar-me la veu cridant els seus himnes, vaig acceptar.